SOALAN LAZIM (FAQ) PENGKOMPUTERAN AWAN
Apakah pekeliling yang boleh dijadikan panduan bagi perolehan perkhidmatan pengkomputeran awan?
- Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam (PKPA) Bilangan 1 Tahun 2021: Dasar Perkhidmatan Pengkomputeran Awan Sektor Awam, bertarikh 10 Jun 2021;
- Surat Pekeliling Am Bilangan 2 Tahun 2021: Garis Panduan Pengurusan Keselamatan Maklumat Melalui Pengkomputeran Awan (Cloud Computing)
Dalam Perkhidmatan Awam, bertarikh 9 Ogos 2021; dan - PK 2.6: Pekeliling Perolehan Perkhidmatan Pengkomputeran Awan (Cloud) Sektor Awam,
berkuat kuasa mulai 15 April 2022. - Surat Pekeliling Am Bilangan 7 Tahun 2024: Garis Panduan Permohonan Kelulusan Teknikal dan Pemantauan Projek Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) Sektor Awam.
Apakah prosedur atau tatacara untuk melaksanakan perolehan pengkomputeran awan?
Terdapat empat (4) tatacara perolehan pengkomputeran awan seperti berikut:
Kos projek kurang dari RM5 juta dan menggunakan peruntukan JDN |
|
Kos projek kurang dari RM5 juta dan menggunakan peruntukan selain peruntukan JDN |
|
Kos RM5 juta dan ke atas |
|
Kos projek kurang dari RM5 juta dan menggunakan peruntukan selain peruntukan JDN yang melibatkan Managed Service Provider (MSP) sebagai Pengedar Tunggal (Sole Provider) |
|
Bagaimanakah kaedah perolehan lesen perisian Microsoft?
- Kontrak yang Masih Berkuat Kuasa
- Agensi boleh meneruskan kontrak sedia ada sehingga tempoh kontrak tersebut tamat;
- Bagi kontrak yang akan tamat pada atau sebelum 30 September 2022, Agensi dibenarkan untuk melanjutkan kontrak sehingga tempoh maksimum selama satu (1) tahun sahaja (tempoh interim).
Pelanjutan kontrak ini adalah tertakluk kepada tatacara sedia ada; dan - Perolehan baharu selepas tempoh interim hendaklah dilaksanakan berdasarkan PK2.6 untuk tempoh 3 tahun.
- Kontrak yang Telah Tamat
Pembaharuan lesen hendaklah dilaksanakan berdasarkan PK2.6 untuk tempoh 3 tahun.
- Kontrak Baharu
Perolehan baharu hendaklah dilaksanakan berdasarkan PK2.6 untuk tempoh 3 tahun.
Apakah prosedur atau tatacara untuk melaksanakan perolehan Google Workspace For Education?
- Mendapatkan kelulusan JPICT di peringkat Kementerian/Agensi;
- Melengkap dan menghantar templat permohonan perkhidmatan pengkomputeran awan kepada
urussetiajtisa@jdn.gov.my dan
mygovcloud@jdn.gov.my.
Templat permohonan boleh didapati di portal JDN; - JDN mengesahkan bahawa Google Workspace For Education hanya ditawarkan oleh satu MSP
(pengedar tunggal) dan boleh dilaksanakan secara rundingan terus; - Melaksanakan perolehan mengikut tatacara yang ditetapkan PK2.6.
Adakah kos penggunaan perkhidmatan awan ditanggung oleh JDN?
Agensi boleh memohon kepada JDN bagi penggunaan peruntukan perkhidmatan pengkomputeran awan di bawah projek Government Hybrid Cloud (GHC). Peruntukan hanya boleh digunakan bagi skop perkhidmatan berikut:
- Infrastructure as a Service (IaaS);
- Platform as a Service (PaaS);
- Software as a Service (SaaS);
- Cloud professional services yang ditawarkan oleh Panel CSP dan MSP;
- Cloud managed services yang ditawarkan oleh MSP.
Professional services dan managed services yang tidak berkaitan secara langsung dengan perkhidmatan pengkomputeran awan yang ditawarkan oleh Panel CSP dan MSP tidak termasuk dalam skop yang ditanggung oleh JDN.
Peruntukan GHC di bawah JDN hanya merangkumi lima (5) jenis perkhidmatan tersebut di atas yang disediakan oleh empat (4) Panel CSP dan empat (4) MSP sahaja. Perkhidmatan lain seperti pembangunan, penyelenggaraan serta khidmat sokongan berkaitan sistem dan yang seumpamanya tidak tertakluk di bawah tanggungan JDN.
Apakah skop perkhidmatan yang tidak termasuk dalam peruntukan dalam Projek Government Hybrid Cloud (GHC) JDN dan perlu disediakan oleh agensi?
Perkhidmatan migrasi, pembangunan sistem (yang memerlukan pelantikan System Integrator (SI)), penyelenggaraan, pengoperasian/managed services etc.
Siapakah penyedia Perkhidmatan Pengkomputeran Awan Sektor Awam?
Perkhidmatan Pengkomputeran Awan Sektor Awam merupakan gandingan antara JDN sebagai penyedia perkhidmatan cloud Kerajaan dengan empat (4) panel cloud service provider (CSP) iaitu:
- Amazon Web Services (AWS) Sdn. Bhd.;
- Google Cloud Malaysia Sdn. Bhd.;
- Microsoft (Malaysia) Sdn. Bhd.;
- Telekom Malaysia Berhad.
Manakala Managed Service Provider (MSP) yang merupakan syarikat tempatan yang dilantik oleh CSP masing-masing iaitu:
- Radmik Solutions Sdn. Bhd.;
- Awantec System Sdn. Bhd.;
- Enfrasys Solutions Sdn. Bhd.;
- Cloud Connect Sdn. Bhd.